pratikal...


Masa dah berlalu dengan pantas..macam2 dah buat.pada mulanya hanya mohon di sekolah sukan bandar penawar tetapi rezeki ke institut sukan negara. Pengalaman baru didapati disana di mana aku mempelajari setiap kegunaan mesin dan senaman yang mengunakkan fizikal mahupun menggunakn mesin di gym sana.Aku juga mempelajri physical,condiotining,psychology dan nutriention..
aku juga mempelajari membuat jadual latihan bebanan untuk sesuatu pasukan mahupun seorang atlit. Perkara yang penting adalah core iaitu teras badan dan diiringi dengan upper body dan lower body melengkapkan sesuatu latihan bebanan itu. Latihan bebanan dimulakan dengan upper body dan seterusya lower body dan dilakukan secara selang seli. Khir sekali adalah core muscle iaitu teras badan di perut. Kebiasannya permulaan seorang atlit untuk melakukan latihan bebanan dengan memberi latihan stesen ke stesen untuk menyesuaikan anggota badan dengan bebanan yang akan dipikul nanti. Hal ini memakan masa selama 1 minggu ke 2 minggu untuk menyesuaikannya.
disamping itu setelah menyesuaikan, baru boleh masuk ke gim dan melakukan latihan bebanan. untuk permulaan iaitu AA phase iaitu anotomical adptation phase untuk permulaan. kebiasaanya dimulakan dengan 8 repetition x 3 sets. kemudian dari minggu ke minggu bebanan akan meningkat dan set makin berkurang.
physical fitness pula mengajar aku membuat test untuk spefikasi seperti test untuk kelajuan, ketangkasan, keseimbangan dan sebagainya. aku mempelajari physical fitness terbahagi kepada dua iaitu kemampuan fizikal( health related physical fitness) dan kemahiran fizikal( skill related physical fitness).. health related physical fitness mengandungi beberapa aspek iaitu cardiorespitory fitness,muscular endurance, muscular strength, flexibility and body composition. Skill related physical fitness terbhagi kepada bebrapa aspek iaitu power, speed, agility, balance, coordination and reaction time.
psychology pula aku mempelajari unutuk mengira doms and poms iaitu menilai prestasi seseorang atlet dan mood mereka. Dari situ kita dapat mengenal pasti upaya mereka kerana mood memainkan peranan penting untuk memberi mereka keyakinan samada sebelum, semasa dan selepas aktiviti yang dilakukan mereka.
Nutrition pula mempeljari tentang cara pemakanan yang betul dan sihat mengikut rutin mereka untuk memberi tenaga dan tumbesaran mereka dengan lebih baik. Selain itu mempelajari test untuk urine air kncing. tets itu boleh mengesan seseorang individu samada kurang air atau cukup air di dalam badan. hal ini untuk mengelakkan dari hydration iaitu masalah kekurangan air di dalam badan..

1 Response to pratikal...

  1. mantap gan blognya.
    http://maulido.blogspot.com/2011/12/pantesan-film-indonesia-ini-dibeli-sony.html
    tips dan trik

Post a Comment