hari pertama kelas outdoor





saya pelajari perkara asas outdoor,bila ditubuhkan,tujuan pe dan sebagainya..saya pelajari ikatan tali.ada banyak ikatan dan ada 8 ikatan asas yang perlu diketahui.saya memperaktikkan ikatan yang dipelajari semasa ada masa terluang dan semasa 1st camp saya.selain itu ikatan boleh digunakan dalam kehidupan seharian.Di samping itu saya juga pelajari camp craf.Terdapat dua jenis khemah.Ada khemah yang boleh memuatkan 4 orang,6orang.Khemah harus dipasang di tempat yang rata dan selesa.Jika tanah xrata,kita harus meratakan tanah sebelum membina khemah di tempat tersebut.saya juga pelajari camp site.Di dalam camp site tersebut ada khemah pusat,khemah dapur,khemah peralatan,khemah generator,sick bay,khemah lelaki,khemah perempuan,khemah fasi,tandas,blik air.khemah pusat harus didirikan pertama dan diikuti khemah lain.Khemah pusat juga adalah yang terakhir dirobohkan.banyak lagi yang harus saya pelajari kerana ilmu ini luas dan banyak cabaran.ilmu yang saya pelajari adalah sedikit sahaja dan saya ingin belajar serta kaji dengan lebih mendalam ilmu yang saya pelajari.

1 Response to hari pertama kelas outdoor

  1. Anonymous says:

    geli ar...amri yahya ae...uekk

Post a Comment